sze
17

Nem ér röhögni, hogy ilyesmit kiposztolok, túlzás nélkül állíthatom, hogy a tapasztalat vitt rá erre. Ugyanis az elmúlt években több olyan ismerősömmel hozott össze a jósorsom, akinek fogalma sem volt hogy készül ez a finomság. Tény, hogy amilyen könnyű elkészíteni, legalább olyan könnyű elrontani is.

A tökéletes tejbegríz titka meglepő módon a grízmennyiségben van. :-) Nekem nem esetem, mikor inni lehet, mint a levest, annál már csak az a rosszabb, ha megáll benne a kanál függőlegesen. Nézzük tehát, hogy mi a teendő, amikor valami édes, kakaós finomságot nyammognánk este a tévé előtt.

Hozzávalók:

5 dl tej

2 evőkanál cukor

5 evőkanál búzadara

Nesquick kakaó a tetejére, mer szeretjük

Na, hát fentebb már le is rántottam a leplet a titokról: Annyi evőkanál gríz kell a pontjó állapot eléréséhez, ahány deci tejből készül az étel.

Tegyük fel a tejet a cukorral közepes lángra. Nekem dupla fenekű lábasom van, így tuti fix, hogy nem kozmál oda a tej. Akinek ilyesmi nem akad a háztartásában, az inkább alacsonyabb lángon, óvatosan főzze, sokszor megkeverve, mert könnyen lesül, és akkor kozmás ízű lesz a tejbegrízünk. És az bizony nem jó.

Szuggeráljuk, ameddig ilyen habos fátyolos nem lesz a tej teteje.

Én nem szeretem a meglepetéseket, viszont a tej olyan gyorsan ki tud futni, hogy mire kettőt pislogunk már sikálhatjuk is a gáztűzhelyet. Ezért legtöbbször már ebben a fátyolos, kicsit sistergős állapotban beleapplikálom a grízt. Na, ennek is technikája van ám! Mert ha csak úgy belezuttyantjuk, akkor csomós lesz a gríz, és rághatjuk a gubacsokat. Én, ameddig nem tettem szert profizmusra a grízöntés terén, letakartam a grízes poharat egy darab papírral, úgy, hogy csak egy fél centis helyet hagytam a pohár szélén a gríznek. Így biztosítva volt, hogy nagyon lassan fog átszemerkélni a gríz a tejbe. De aki bátor és vakmerő az papír nélkül is kísérletezhet, a lényeg, hogy csigalassúsággal óvatoskodjuk át a grízt.

Ha már benne van a gríz, és szépen zuborog a teteje, akkor tegyük a legalacsonyabb lángra és folytonos kevergetés melett főzzük még további 5 percig. Ez idő alatt szépen besűrűsödik, és jó krémes lesz az állaga.

Én ki nem állhatom, ha bőrös lesz a teteje, így még forrón rögtön átöntöm tányérokra a grízt (általában kétfelé, mert ennyien vagyunk rá). A bőrösödést úgy tudjuk megelőzni, hogy jó alaposan megszórjuk cukros kakaóval (Nesquick-kel).

Vigyázat! Aki mohó, annak leégeti a szájpadlását! :-D Megéri kivárni azt a 10 percet, még ehető hőmérsékletűre hűl, isteni finom!

A bejegyzés trackback címe:

https://kockasterito.blog.hu/api/trackback/id/tr961388889

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ronson:) 2009.09.17. 18:45:49

A menzán mindig hígat csináltak, anyám pedig sűrű keményet. A menzás jobban ízlett :)

modoc 2009.09.17. 18:50:36

@Ronson:): :))))
De ezt el ne mondd Anyukádnak! :-D

Kovi313 2009.09.18. 07:13:47

Hát a menza tejbegríznél nincs is finomabb az biztos. Jómagam már egy ideje kísérletezem a reprodukálásával, de sajnos még messze járok a megoldástól. Ha valaki tudja a titkát az ossza meg velem is legyen kedves.
Mindenesetre legközelebb ezt az arányt próbálom ki.

Ronson:) 2009.09.28. 19:04:27

Mikor lesz új post?:)

modoc 2009.09.28. 23:02:30

Mindenkitől elnézést kérek a hosszú szünetért, október 5-ig behavazódtam. (Külföldre utazás, és annak előkészületei) De mindenképpen igyekszem pótolni a lemaradást! :-)

plumpy80 2009.10.28. 11:27:43

Énnekem olyan fura dolgaim vannak, hogy imádom, ha csomós. És sűrű. De ez biztos örökletes betegség, mert apám is így szereti... :D Úgyhogy mikor anyám bosszankodik, hogy elrontotta, mi örülünk... :D

mzné 2010.06.18. 22:46:01

Sziasztok. Nem tudom, hogy él e még ez az oldal, de megpróbálom. Én 1 liter tejhez 5 evőkanál grízt teszek, mert a gyermekeim menzás, kissé higan szeretik. A grízt pedig a hideg tejbe teszem így nem lesz csomós.

febri 2011.01.09. 18:30:51

Egyszer volt, hol nem volt, amikor egy hasonlóan kezdő anyuka hívta fel a figyelmemet a lényegre. Azaz 7 evőkanál dara 1 l tejhez és ua cukor. Én azért csak 4 ek cukorral szoktam csinálni. Sok éves tapasztalat lehet az oka, de tudok csomósat is ha kell :)

laura.toth 2013.12.22. 15:27:32

Megcsináltam! Maradék tejből dolgoztam, vagyis csak 4 dl állt rendelkezésre, de 4 kanál grízzel és picit kevesebb cukorral tökéletes lett! Én dermedten kedvelem, így nem volt gond, hogy 20 percre felejtettem kint az erkélyen hűlni... :D Kakaópor helyett baracklekvár ment rá és isteni lett. Köszi az alapokat, nekem minden hasznos. (google keresési találatban 3. helyen vagy, gratula és pussz! :))

Magdolna R. Ságiné 2015.07.16. 18:35:22

A menzákon úgy tudom,hogy vízzel higítják a tejet,az a folyósabb állag titka.Az tej-víz arányát nem tudom sajna.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2015.10.27. 08:17:42

És eredeti sötét, jó keserű kakaópor kell a tetejére - csodás kontrasztban lesznek az ízek.

Ben De Goose 2016.03.03. 21:09:19

sziasztok, jelentem, angliában a tejbegríz még jobb ízű, mint otthon... a tej ugyan angol, de a gríz az magyar! meg a vaníliacukor is. (ja, mert hogy én azzal szeretem!) tenk jú. Ben

tejbegriiiiz 2019.10.22. 16:50:38

csak azért regisztráltam így 10 év után, hogy megírjam, még mindig 10/10 :)
igaz én kevés vízzel hígítottam a tejet hogy közelebb legyen a menzás tejbegrízhez

modoc 2019.10.22. 17:04:18

@tejbegriiiiz: köszi :-) bár nem írok már posztokat de figyelem a blogot ha valaki ír, és mindig örülök neki :-)
süti beállítások módosítása